Blog

Miten edistää lasten tunnetaitoja kouluympäristössä?

Koulupolku ei ole ainoastaan tiedon ja akateemisten taitojen kartuttamista varten. Yhä keskeisemmäksi osaksi laadukasta kasvatusta ja opetusta meillä Suomessa on noussut lasten ja nuorten tunnetaitojen tukeminen. Tunnetaidot – kyky tunnistaa, ymmärtää, ilmaista ja säädellä omia tunteita sekä tunnistaa ja huomioida toisten tunteita – ovat perustavanlaatuisia taitoja, jotka vaikuttavat oppimiseen, sosiaalisiin suhteisiin, mielenterveyteen ja lopulta koko elämänkulkuun. Kouluympäristö tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden näiden taitojen systemaattiseen harjoitteluun ja vahvistamiseen.

Miksi tunnetaidot ovat koulussa niin tärkeitä?

Tunteet ovat jatkuvasti läsnä koulun arjessa – oppitunneilla, välitunneilla, kaverisuhteissa ja vuorovaikutuksessa opettajien kanssa. Ne ovat yksilöllisiä, voimakkaita kokemuksia, jotka ohjaavat toimintaamme ja vaikuttavat siihen, miten kohtaamme maailman ja toiset ihmiset. Tunteiden perusluonteen ymmärtäminen, sekä omien että toisten, on avainasemassa lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä. Hyvät tunnetaidot auttavat lasta keskittymään oppimiseen, selviytymään pettymyksistä ja haasteista, rakentamaan myönteisiä ihmissuhteita ja tekemään vastuullisia päätöksiä. Tutkimukset, kuten laaja Yalen yliopiston koordinoima metaanalyysi, osoittavat selvästi, että sosioemotionaalisen oppimisen (SEL) ohjelmat parantavat oppilaiden akateemista menestystä, vähentävät ahdistusta ja stressiä, lisäävät koulunkäynnin mielekkyyttä ja vahvistavat merkittävästi koettua turvallisuutta ja yhteenkuuluvuutta koulussa. Lisäksi vahvat tunnetaidot ovat tehokas keino ehkäistä kiusaamista ja muita käytösongelmia. Kuten psykologi Julia Pöyhönen toteaa, lapsi, jolla on hyvät tunnetaidot, ei koe tarvetta kiusata, koska hänellä on rakentavia tapoja ilmaista tarpeitaan ja käsitellä ristiriitoja. Panostamalla tunnetaitoihin kouluissa investoimme lasten tulevaisuuteen ja hyvinvointiin pitkällä tähtäimellä.

Tunnetaitojen opettaminen osana koulun arkea

Tunnetaidot eivät kehity itsestään, vaan niitä, kuten mitä tahansa muitakin taitoja, opitaan harjoittelemalla. Suomalaisessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys onkin tunnistettu, ja niiden opettaminen on kirjattu osaksi koulun tehtävää jo vuodesta 2014 lähtien, kuten Ylen artikkelissakin kerrotaan. Toteutustavat kuitenkin vaihtelevat kouluittain. Tärkeintä on, että tunnetaitojen harjoittelu on tietoista, suunnitelmallista ja integroitua osaksi koulun jokapäiväistä toimintakulttuuria. Tämä tarkoittaa sekä erillisiä tunnetaitotuokioita että taitojen soveltamista luontevasti eri oppiaineiden yhteydessä ja koulun arjen tilanteissa. Kansainvälisesti laajalti käytetty CASEL-viitekehys (Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning) jäsentää sosioemotionaalisen oppimisen viiteen keskeiseen osa-alueeseen, jotka tarjoavat hyvän pohjan opetuksen suunnitteluun: itsensä tiedostaminen (omien tunteiden ja ajatusten tunnistaminen), sosiaalinen tietoisuus (empatia ja toisten näkökulmien ymmärtäminen), vastuullinen päätöksenteko (rakentavat valinnat), itsensä hallinta (tunteiden ja impulssien säätely) ja ihmissuhdetaidot (terveiden suhteiden luominen ja ylläpito).

Konkreettisia keinoja ja harjoituksia

Tunnetaitojen harjoittelun tulee olla lapselle motivoivaa ja konkreettista. Abstrakteja tunnekäsitteitä voi lähestyä monin eri tavoin. Opetushallituksen materiaalit ehdottavat esimerkiksi tutustumisharjoituksia, joissa pohditaan omia mieltymyksiä ja vahvuuksia (itsensä tiedostaminen). Onnellisuuspäiväkirjan pitäminen tai onnellisuutta tuottavien asioiden listaaminen auttaa keskittymään myönteisiin tunteisiin. Rentoutusharjoitukset, kuten yksinkertaiset hengitysharjoitukset, opettavat kehon ja mielen rauhoittamista ja tukevat itsesäätelyn kehittymistä. Vaikeiden tunteiden, kuten ahdistuksen tai kiukun, käsittelyyn voidaan käyttää esimerkiksi tunteiden voimakkuuden arviointia asteikolla, sarjakuvien piirtämistä koetuista tilanteista (auttaa jäsentämään kokemusta ja tunnistamaan selviytymiskeinoja) tai ajatusten muokkausta haitallisten ajatusmallien tunnistamiseksi ja korvaamiseksi (vastuullinen päätöksenteko ja itsensä hallinta). Näiden taitojen harjoitteluun on saatavilla monia valmiita materiaaleja. Esimerkiksi Tunnetaiturin tehtäväkortit tarjoavat toiminnallisia harjoituksia tunteiden tunnistamiseen ja nimeämiseen. Papunetin sivuilta löytyy kuvatauluja, pelejä ja tehtäviä tunnesanaston laajentamiseen ja tunteiden hallintakeinojen löytämiseen, ja MIELI ry:n materiaalit sisältävät pelejä ja tehtäviä esimerkiksi hyvän kuuntelijan taitojen (ihmissuhdetaidot, sosiaalinen tietoisuus) harjoitteluun. Myös kokonaisia tunnetaito-ohjelmia, kuten Hyvinkäällä pilotoitu, kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan pohjautuva \”Opitaan tunteista\” -ohjelma, kehitetään jatkuvasti suomalaisten koulujen käyttöön.

Turvallisen ja hyväksyvän ilmapiirin luominen

Yksittäiset harjoitukset ovat tärkeitä, mutta tunnetaitojen kehittymisen perusta on koulun turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri. Tässä ilmapiirissä jokainen lapsi kokee tulevansa nähdyksi ja kuulluksi kaikkine tunteineen, kuten Opetushallituksen oppaassa ja Child Mind Instituten artikkelissa korostetaan. Tämä edellyttää opettajilta ja koko koulun henkilökunnalta sensitiivisyyttä, läsnäoloa ja kykyä toimia itse tunnetaitojen malleina. Aikuisen oma kyky säädellä tunteitaan ja sanoittaa niitä rehellisesti on tärkeää lapsen mallioppimisen kannalta, kuten LAB-ammattikorkeakoulun julkaisussa todetaan. Kiireetön vuorovaikutus ja aito kiinnostus lapsen kokemusmaailmaa kohtaan luovat luottamusta ja rohkaisevat lasta ilmaisemaan itseään. Koko kouluyhteisön tasolla voidaan vaikuttaa ilmapiiriin esimerkiksi valtakunnallisella Sitouttavan kouluyhteisötyön hankkeella, jossa panostetaan yhteisöllisyyden vahvistamiseen, poissaolojen vähentämiseen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Positiiviset kokemukset, kuten Jätkäsaaren peruskoulussa, osoittavat, että tällainen työ parantaa työrauhaa ja oppilaiden välisiä suhteita.

Koko kouluyhteisön sitoutuminen ja systeeminen ote

Tunnetaitojen edistäminen ei ole vain yksittäisten opettajien tai oppituntien varassa, vaan se vaatii koko kouluyhteisön sitoutumista ja systeemistä lähestymistapaa. Kansainväliset tutkimukset, kuten Learning Policy Instituten kokoamat, korostavat, että tehokkaimmat tulokset saavutetaan, kun tunnekasvatus (SEL) on integroitu koulun visioon, arvoihin ja kaikkiin toimintoihin. Tämä systeeminen lähestymistapa tarkoittaa käytännössä useita asioita: tarvitaan yhteinen visio SEL:n merkityksestä, koulun tulee hyödyntää olemassa olevia vahvuuksiaan, ja resursseja sekä rakenteita on oltava riittävästi opettajien koulutukseen ja ammatilliseen kehittymiseen. Tehokkaat SEL-ohjelmat noudattavat usein SAFE-periaatteita: ne ovat jaksotettuja (Sequenced), hyödyntävät aktiivisia (Active) oppimismenetelmiä, ovat kohdennettuja (Focused) tunnetaitojen kehittämiseen ja selkeitä (Explicit) tavoitteissaan ja opetuksessaan. Lisäksi SEL-periaatteet tulee integroida opetussuunnitelmiin ja koulun arkeen, ja yhteistyötä niin vanhempien kuin mielenterveyspalveluidenkin kanssa tulee vahvistaa. Koulun johdon tuki ja henkilökunnan muodostama oppiva yhteisö, joka arvioi ja kehittää toimintaansa jatkuvasti, ovat myös keskiössä. Opettajien oma hyvinvointi ja tunnetaidot ovat avainasemassa – stressaantunut opettaja ei voi optimaalisesti tukea oppilaiden tunne-elämän kehitystä, kuten NEA:n materiaaleissa Yhdysvalloissa todetaan. Suomessa esimerkiksi Kouvolan malli, jossa hyvinvointitutorit tukevat kouluja tunnetaitotyössä (Yle.fi), on yksi esimerkki tavasta resursoida tätä tärkeää työtä.

Kodin ja koulun yhteistyön merkitys

Vaikka kouluilla on merkittävä rooli tunnetaitojen opettamisessa, vastuu lapsen tunne-elämän kehityksestä on jaettu kodin ja koulun kesken. Vanhemmat ovat lapsen ensimmäisiä ja tärkeimpiä tunnetaitojen opettajia, kuten Child Mind Institute muistuttaa. Aikuisen oma esimerkki, kyky sanoittaa tunteita ja olla rauhallisesti läsnä lapsen tunnekuohuissa ovat ensiarvoisen tärkeitä (Yle.fi, Lamkpub.fi). Avoimen ja luottamuksellisen yhteistyön avulla koulu ja koti voivat parhaiten tukea toisiaan lapsen parhaaksi. Vanhemmat voivat jakaa koululle tietoa lapsen temperamentista ja kotona toimivista keinoista, ja koulu voi puolestaan tarjota vanhemmille tietoa ja tukea tunnekasvatukseen liittyen. Yhteinen ymmärrys ja johdonmukaiset käytännöt auttavat lasta hahmottamaan tunteiden maailmaa turvallisesti.

Tulevaisuuden taitajat: Tunnekasvatuksen pitkäjänteinen vaikutus

Panostaminen lasten tunnetaitoihin kouluympäristössä on investointi, joka kantaa hedelmää läpi elämän. Tunnetaidot eivät ole vain keino parantaa koulumenestystä tai vähentää häiriökäyttäytymistä, vaan ne ovat perustavanlaatuisia elämänhallinnan taitoja. Ne auttavat rakentamaan kestäviä ihmissuhteita, selviytymään vastoinkäymisistä, tekemään eettisesti kestäviä päätöksiä ja ylläpitämään omaa mielenterveyttä. Voimme olla toiveikkaita siitä, että systemaattisen tunnekasvatuksen myötä tulevaisuuden sukupolvet ovat entistä valmiimpia kohtaamaan työelämän ja yhteiskunnan haasteet emotionaalisesti älykkäämmin ja empaattisemmin. Meillä Suomessa on vahva perusta koulutusjärjestelmässä, ja jatkuva kehitystyö tunnetaitojen saralla varmistaa, että koulumme tukevat lasten kasvua tasapainoisiksi, hyvinvoiviksi ja osallistuviksi kansalaisiksi. Tunnetaitojen juurruttaminen osaksi koulun arkea ei ole vain lisätehtävä, vaan se on ytimessä siinä, mitä laadukas, kokonaisvaltainen kasvatus parhaimmillaan on.

agile